August 11, 1984

For the Museum’s 60th anniversary, we’re looking back at our history – and what better way then by looking at some of the coverage of the Museum in the media over the years. In 1984, Andre Furlani, staff writer for the Kingston Whig-Standard, visited the Museum while it was temporarily closed and preparing to move from the Coach House at Calderwood to a location closer to Kingston Penitentiary. The store was published August 11, 1984. Interestingly, Furlani reported that the Museum was going was being relocated to the main gate of Kingston Penitentiary, occupying “three floors open to the public” that would house the Museum’s collection “in their native realm” and would contrast to the “remote, drab setting” of the Coach House. Furlani’s coverage focuses heavily on the Museum’s contraband weapons, dummy heads, drug paraphernalia, escape ropes, tools of confinement and punishment, all items still on display and popular with our visitors, though they represent only a small part of the Museum’s total collection. Furlani does note a collection of bone carvings that are still on display and represent a unique example of inmate handicraft. Furlani mostly speaks to Dennis Curtis, spokesman for the Correctional Service of Canada, who praised the Museum as a “sleeper attraction.” Dave St. Onge, our current curator who, in 1984, had just started out at the Museum, is not interviewed, but is featured prominently in the Whig’s coverage – as seen here in some photos taken from the article!

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Pour le 60e anniversaire du Musée, nous revenons sur notre histoire – et quoi de mieux qu’en examinant une partie de la couverture médiatique du Musée au fil des ans. En 1984, Andre Furlani a visité le Musée alors qu’il était temporairement fermé et se préparait à déménager de la Coach House de Calderwood à un endroit plus proche du pénitencier de Kingston. Le magasin a été publié le 11 août 1984. Fait intéressant, Furlani a rapporté que le musée allait être transféré à l’entrée principale du pénitencier de Kingston, occupant « trois étages ouverts au public » qui abriteraient la collection du musée « dans leur royaume d’origine ». et contrasterait avec le « cadre isolé et terne » du Coach House. La couverture médiatique de Furlani se concentre fortement sur les armes de contrebande du musée, les têtes factices, les paraphéniles liés à la drogue, les cordes d’évasion, les outils de confinement et de punition, tous des objets toujours exposés et populaires auprès de nos visiteurs, bien qu’ils ne représentent qu’une petite partie de la collection totale du musée. Furlani note une collection de sculptures sur os qui sont toujours exposées et représentent un exemple unique de l’artisanat des détenus. Furlani s’adresse principalement à Dennis Curtis, porte-parole du Service correctionnel du Canada, qui a salué le Musée comme une « attraction pour les dormeurs ». Dave St. Onge, notre conservateur actuel qui, en 1984, venait tout juste de débuter au Musée, n’est pas interviewé, mais figure en bonne place dans la couverture médiatique du Whig – comme le montrent ici certaines photos tirées de l’article !